Hoe organiseer je een succesvolle livestream?


Het organiseren van livestreams is een sterke manier om de binding met je doelgroep te vergroten of om een breder publiek te bereiken, mits je een professionele uitzending neerzet natuurlijk. Maar hoe organiseer je nu een succesvolle livestream? In deze blog leggen we je graag uit waar een goede voorbereiding uit bestaat, hoe je ervoor zorgt dat jouw livestream onder de aandacht komt en wat tijdens de livestream zelf belangrijk is.

De voorbereiding

Het neerzetten van een succesvolle livestream vergt een goede voorbereiding. Je kunt natuurlijk maar één keer live gaan en dan wil je professioneel overkomen. De volgende actiepunten helpen je om een goede livestream te organiseren:

  • Bepaal het doel van de livestream

Om een succesvolle livestream neer te zetten is het van belang het doel van de livestream te bepalen. Wil je bijvoorbeeld zorgen voor meer inschrijvingen? Wil je een minimaal aantal deelnemers bereiken of een minimaal aantal stemmen binnen halen? Bedenk dus goed wat succesvol zijn in het geval van jouw evenement betekent. Daarnaast is het ook goed om in kaart te hebben wat de boodschap is die je wilt overbrengen en aan welke doelgroep je dit wilt doen.

  • Maak een draaiboek

Zorg dat voor iedere deelnemer, en dan bedoelen we die voor de camera, duidelijk is wat er van hem of haar verwacht wordt. Werk bijvoorbeeld een script of een lijst met veel gestelde vragen uit en zorg dat iedereen duidelijk gebriefd wordt met betrekking tot de structuur van het online evenement. Verwerk hier ook een duidelijke rolverdeling in. Werk je bijvoorbeeld met een tweede presentator die chats kan oplezen of met het publiek kan communiceren? Of werk je met een producer die reacties selecteert die jij vervolgens voor kunt lezen of die vragen op de chat beantwoordt.

  • Kies het platform

Er zijn verschillende platformen waarop je jouw livestream kunt aanbieden. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de mogelijkheden en de voor- en nadelen van elk platform. Bepalend voor de keuze van het platform zijn de wensen van jouw doelgroep en daarnaast is het ook goed om te kijken welk platform het beste bij jouw organisatie past. Hieronder volgt een overzicht van de meest gebruikte platformen om livestreams op te organiseren:

Gratis social media platformen als:

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Vimeo
  • LinkedIn
  • Twitch

Echte webinar-platformen waarin je de interactie kunt opzoeken, zoals:

  • WebinarGeek
  • GoToWebinar

Maar je kunt ook een professionele livestream verzorgen in videoconferencetools als:

  • Zoom
  • Microsoft Teams
  • Cisco Webex
  • Google Meet
  • Skype

En ook kun je ervoor kiezen jouw livestream of (interactieve) webinar via het platform van een technische partner uit te zenden, anders dan de partijen die hierboven zijn genoemd.

  • Test Test Test

Om zo min mogelijk aan het toeval over te laten, is het belangrijk zoveel mogelijk factoren op voorhand te testen. Zie het maar als een generale repetitie. Het testen van de beeld- en geluidkwaliteit is natuurlijk superbelangrijk, maar kijk vooral ook goed naar de kwaliteit van je internetverbinding. Andere facetten om uit te proberen zijn je cameraopstelling of de hoek waaronder je filmt, de belichting, eventuele achtergrondgeluiden op verschillende locaties. Wil je elementen in je livestream verwerken, zoals videomateriaal of een presentatie, dan is het goed hier op voorhand rekening mee te houden.  

  • Houdt rekening met auteursrechten en privacyregelgeving

Wanneer je muziek, afbeeldingen of andere content van derden wilt gebruiken is het belangrijk om op voorhand te zorgen dat je hier geen problemen mee krijgt. Zo kun je toestemming vragen of auteursrechten afkopen. Vooral grotere gratis platformen als YouTube, Facebook en Twitch screenen actief op het gebruik van copyright materiaal. Ook is de kans groot dat je persoonsgegevens verwerkt wanneer je een webinar platform gebruikt.  In dit artikel van Charlotte’s Law kun je vinden welke voorbereidingen je moet treffen om aan de privacyregelgeving te voldoen.

Het promoten van je livestream
Naast het bepalen van het platform waarop je wilt livestreamen, is het ook belangrijk inzichtelijk te hebben op welke kanalen je jouw livestream wilt promoten. Wanneer je in de voorbereidingsfase de doelgroep hebt bepaald, is het handig een kort onderzoek te doen naar de voorkeurskanalen van jouw publiek. Je wilt daarbij ook inzichtelijk hebben wat het format en het type content wordt waarmee je de livestream gaat promoten. Neem je bijvoorbeeld een korte promotievideo op? Of ga je voor een afbeelding met tekst? Ook dit stem je af op de wensen van jouw doelgroep.

Begin in ieder geval ruim van tevoren (minimaal vier weken voor de evenementdatum) en zorg voor regelmatige reminders. Wil je vooral een nieuw publiek bereiken? Dan kun je wellicht overwegen om betaalde advertentiecampagnes in te zetten om jouw event te promoten. Wil je vooral dat bestaande relaties aan het evenement gaan deelnemen? Dan zijn e-mailmarketing en de eigen social mediakanalen geschikte promotiemiddelen.

Zorg in ieder geval dat je jouw livestream van een duidelijke titel en omschrijving is voorzien, zodat voor de kijkers helder is wat ze kunnen verwachten.

Tijdens de livestream
Alles is goed voorbereid en je livestream staat op het punt van start te gaan. Hierbij nog enkele tips die ervoor zorgen dat je het beste uit jouw livestream haalt:

  • Wees authentiek; het werken met een script zorgt dat de livestream soepel verloopt, maar zorg wel dat de tekst niet ingestudeerd overkomt. Het is prima als je af en toe een antwoord niet weet of een keertje ‘uh’ zegt.
  • Zorg voor interactie; stel vragen aan het publiek, zorg ervoor dat kijkers kunnen reageren via de chat, organiseer een pol etc.
  • Kijk in de camera; dit wekt de suggestie van het maken van oogcontact en zorgt ervoor dat je de aandacht van de kijker vasthoudt
  • Spreek rustig en helder

Tot slot

Een livestream is dus een krachtig communicatiemiddel om de doelgroep te bereiken. Met een goede voorbereiding zorg je ervoor dat jouw livestream op rolletjes verloopt. Denk ook goed na over de manieren waarop je de livestream van tevoren aan wilt kondigen en wil promoten. Het zou natuurlijk zonde zijn als jouw interessante content maar door een heel beperkt publiek wordt gezien, omdat het online evenement op voorhand niet voldoende onder de aandacht is gebracht.

Wil je echt tot in de puntjes voorbereid zijn en tijdens de livegang niet voor onverwachte verrassingen komen te staan? Dan is het verstandig om professionals in te schakelen. Bij Valo Media denken we uiteraard graag mee met jouw concept en helpen we je een succesvolle livestream neer te zetten! 

Neem contact met ons op voor persoonlijk advies!