Waarom u dit jaar een podcast moet maken!


Podcasts zijn hot! 8,5% van de Nederlanders luistert regelmatig naar een podcast volgens NPO Radio 1. Ook in 2020 blijven deze audio-uitzendingen een trend en wordt er een groei in luisteraars verwacht! Een podcast is niet alleen leuk om naar te luisteren, maar ook een handige tool om uw bedrijf of organisatie op de kaart te zetten. En daarom een blog waarin we uitleggen waarom u een podcast moet maken in het nieuwe jaar.

Luisteren waar en wanneer u wilt

Eén van de redenen waarom podcasts zo populair zijn, is het gemak waarmee de audio-uitzendingen geconsumeerd kunnen worden. U kunt namelijk altijd en overal luisteren. Of het nu thuis of op werk is, via desktop of smartphone: een podcast is altijd beschikbaar! Dit betekent dat er voor de luisteraar van uw podcast weinig tot geen drempels zijn om uw content te consumeren.

Ruimte voor creativiteit

Een podcast is niet zomaar een audioregistratie. U kunt er juist uw creatieve ei in kwijt, want er zijn verschillende vormen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een talkshow, verhalende serie, interviewreeks, registratie van lezingen of vergaderingen of interne bedrijfspodcast. Houd bij het kiezen van de vorm het doel wat u met de podcast wil bereiken voor ogen.

Vertel het verhaal van uw bedrijf

Podcasts zijn uitermate geschikt voor storytelling. U kunt makkelijk onderwerpen aansnijden waarmee u het DNA en de missie en visie van uw bedrijf laat zien. Op deze manier creëert u op een informatieve en entertainende manier meer merkbewustzijn en draagvlak voor uw product en/of diensten.

Word thought leader in uw vakgebied!

Met een podcast kun u op een simpele manier uw persoonlijke kennis of de expertise van uw bedrijf of organisatie op uw vakgebied aan de wereld kenbaar maken. U valt op en inspireert door op een originele manier over uw vakgebied te praten. Wit u bijvoorbeeld een product aan de man brengen en opvallen tussen uw concurrentie? Neem uw potentiële klant dan door middel van een podcast mee in het productieproces, van ontwerp tot distributie en alle tussenliggende stappen. Zo ben u transparant naar uw klant toe en laat u zien dat u weet waar u het over hebt. Daarnaast zijn podcasts heel geschikt voor niche-marketing. U kunt met een podcast over een specifiek onderwerp heel gericht een wat kleinere doelgroep aanspreken en zo vergroot u uw positie binnen de markt.

Makkelijk te maken

Een podcast is relatief simpel te maken. Iedereen kan gratis beginnen! Wilt u het met professionele apparatuur aanpakken? Dan denken wij graag met u mee! Neem contact op met Valo Media via 010-307 36 37 of info@valomedia.nl.