Podcasts zijn hot! 8,5% van de Nederlanders luistert regelmatig naar een podcast volgens NPO Radio 1. Ook in 2022 blijven deze audio-uitzendingen een trend en wordt er een groei in luisteraars verwacht! Een podcast is niet alleen leuk om naar te luisteren, maar ook een handige tool om uw bedrijf of organisatie op de kaart te zetten. En daarom een blog waarin we uitleggen waarom je een podcast moet maken in het nieuwe jaar.

Luisteren waar en wanneer je wilt

Eén van de redenen waarom podcasts zo populair zijn, is het gemak waarmee de audio-uitzendingen geconsumeerd kunnen worden. U kunt namelijk altijd en overal luisteren. Of het nu thuis of op werk is, via desktop of smartphone: een podcast is altijd beschikbaar! Dit betekent dat er voor de luisteraar van uw podcast weinig tot geen drempels zijn om uw content te consumeren.

Ruimte voor creativiteit

Een podcast is niet zomaar een audioregistratie. Je kunt er juist je creatieve ei in kwijt, want er zijn verschillende vormen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een talkshow, verhalende serie, interviewreeks, registratie van lezingen of vergaderingen of interne bedrijfspodcast. Houd bij het kiezen van de vorm het doel wat je met de podcast wil bereiken voor ogen.

Vertel het verhaal van jouw organisatie

Podcasts zijn uitermate geschikt voor storytelling. U kunt makkelijk onderwerpen aansnijden waarmee u het DNA en de missie en visie van uw bedrijf laat zien. Op deze manier creëert u op een informatieve en entertainende manier meer merkbewustzijn en draagvlak voor uw product en/of diensten.

Word thought leader in je vakgebied!

Met een podcast kun je op een simpele manier jouw persoonlijke kennis of de expertise van de organisatie of bedrijf op jouw vakgebied aan de wereld kenbaar maken. Je valt op en inspireert door op een originele manier over je vakgebied te praten.

Wil je bijvoorbeeld een product aan de man brengen en opvallen tussen de concurrentie? Neem je potentiële klant dan met een podcast-reeks mee in het productieproces, van ontwerp tot distributie en alle tussenliggende stappen. Zo ben je transparant naar jouw klant toe en laat je zien dat je weet waar je het over hebt.

Daarnaast zijn podcasts heel geschikt voor niche-marketing. Je kunt met een podcast over een specifiek onderwerp heel gericht een wat kleinere doelgroep aanspreken en zo vergroot je jouw positie binnen de markt.

Een podcast is zo opgenomen

Podcasts zijn laagdrempelig om te produceren en te consumeren. Valo ondersteunt met inhoudelijke begeleiding hoe je een inhoudelijk interessante podcast-reeks kunt maken. Ook denken we mee over de juiste audiojingles om je podcast een eigen sound mee te geven. En tot slot nemen we natuurlijk alles op met professionele geluidsapparatuur.